Welcome to the world of Guldving

 

 

              

             

                

                

             

              

             

          

       

 

The page where bigger is better.

                               

Ford F100 Shortbed Stepside 1955   

Bilen er blevet importeret til Danmark fra USA i februar 1994, og er af mig blevet købt i 2006 i nærheden af Roskilde på Sjælland. Bilen var medtaget af tidens tand, og renovering var påbegyndt. Det vil sige at bilen var blevet afmonteret, i en sådan grad at den tidligere ejer havde mistet en del af overblikket. Da jeg overtog den, var den i kasser og poser. Meget var rustet væk, og ledningsføringer var klippet overalt. Rusten havde bestemt gjort sit indtog i store dele af karrossen samt mange af de medfødte finesser / chromdele som bilen havde. Større ordre af reservedele er blevet købt hjem fra USA for at fuldføre dette projekt. Renoveringen varede fra primo november 2006 til April 2007. Nu er den kørende på plader, så kommer alle "nusse-projekterne" i vinteren 2007/08/09/10/11.......... Meeennn man bliver jo aldrig færdig, sådan er det jo med en sund hobby.

                                                                      

Tekniske Specifikationer.:

Mærke.: Ford F100 Shortbed Stepside.
Årgang.: 1955
Restaureret.: Frame off 2007, totalt adskildt og malet.
Motor.: Nyrenoveret Chevy 350" 4 bolt main, boret 0,030" med NRF crank (truck engine).
Toppe.: Nyrenoverede og portede Camel hump heads 62 cc chambers 1.94 intake /1.64 exhaust valves.

Vippetøj.: Comp Cam Magnum Roller rockers.
Kompression.: 9,75 ; 1

Remhjul.: March Performence beltdrive.

Ydelse.: HP 350+
Knast.: Ny XX grader.
Indsug.: Edelbrock Performer ESP Intake Endurashine.
Karburator.: Holley 600 vacuum m. manuel choke + K&N Filter.
Fødning.: Mekanisk performer pumpe.
Tændning.: Mallory MSD.

Gear.: TH350 TCI Super Streetfighter.
Converter.: TCI Saturday Night Special Torque 2000 stall.
Gear skifte.: Lokar 23"

Fortøj.: Dropped axle.
Bagtøj.: 9" ford Posi trac-lock 3,55 gearing.
Udstødning.: Headders & 2,5" rustfri, (mejeri-rør).
Dressup kit.: Poleret aluminium fra Edelbrock.
Hjul.: Smoothie fælge, med For 205/65-15 Bag 295/85-15.

(27/11-10) CheFord'en er afleveret, og en ny era starter, i MOPAR vogn, se detaljer her på siden i fanebladet.

(23/11-10) Bilen har været sat tilsalg, og det er nu lykkedes mig at sælge den til en ny forhåbentlig glad og tilfreds ny ejer. Der er langt uhyggeligt mange timer og penge i bilen, og den er nu klar til den nye ejer som forhåbentligt vil sætte sit eget præg og tilføje endnu flere gode forbedringer til bilen. Den fortjener det. Grunden til at bilen blev sat tilsalg, er at familien er vokset, og det er ikke muligt at køre alle samlet, så det sociale familie bånd var savnet efter et par år alene omkring. Held og lykke fremover.

(02/04-10) Årets første køretur med den nye gearkasse er overstået, den er godt nok brutal, ingen kære mor, sidelæns i alle gear, det virker. Problemet med hylelyden fra den gamle gearkasse troede jeg så var løst med dette skift, meeeeen næ nej, bilen hyler lystigt videre, men ikke fra gearkassen. Har lokaliseret problemet til et seriøst vacuum problem, men hvor??, nå men den kører og det går stærkt.

(17/03-10) Ny TCI SuperStreetfighter gearkasse + converter + flexplate + kardang + nyt gearskifte er blevet monteret. Ledningsnet er lavet, nye olierør monteret. Nu mangler jeg at udlufte gearkassen samt at kører den ind, så skulle "CheFord'en" være på vejene igen. Lidt forsinket i år, idet jeg ikke når det første træf, meeeen det er dæleme godt nok stadigt meget koldt brrrrr.

(13/12-09) Efter en endt sæson, hvor det lykkedes mig endnu engang at flå en gearkasse fra hinanden, er der nu blevet indkøbt nye dele, så det forhåbentligt kan holde til mosten i det nye år. De sidste ting bliver leveret inden jul 2009, så mon ikke et par af juledagene skal gå med lidt hygge skruen i den gamle vogn. Så pas på derude, nu virker det forhåbentligt snart, så i røgen??.

(21/02-09) Endnu lidt flere dele er ankommet, heriblandt nyt Edelbrock Endurashine Performer intake, det bliver spændende at se monteret. Så skal jeg lige have skiftet 2 x Olie + 2 x Filtrer. Så 2 bøtter Tectyl og en grundig vask og polering, så mangler jeg bare sol og sommer, for så er bilen KLAR.

(31/01-09) Delene er ankommet fra US og er ved at blive monteret. Ladet er nylakeret, og rustfrie stænger og bolte er monteret. Nye dørhåndtag, spejle, førehusophæng, stabilisator af forenden, viskerarme + meget meget mere ligger lige klart. Men pyha det er koldt at ligge på ryggen under dyret i øjeblikket brrrrrrrrrrrr. Ses derude.

(18/12-08) Vinterens bestilling fra US er blevet bestilt i Lenexa Kansas, den ventes hjemme medio januar, og nøøøøøj det bliver spændende. Der er blevet bestilt følgende.... Næææææ det er "hemmeligt", det kan være at jeg bliver klar til forårsturen 2009, hvem ved??? Let's hope.

(20/09-08) Vinterens bestilling fra USA er ved at blive samlet, diverse smådele til Ford'en, heriblandt nye chrome dele (dørhåndtag, spejle etc.) Men en komplet ny kabine er også iblandt bestillingen (Afhængig af fragtpris). Så er der beskæftigelse til vinterens mørke aftener.

(22/06-08) Nyt Posi trac-lock bagtøj er nu blevet monteret, og virker. I uge 25 sang den nye gearkasse pludseligt på sidste vers, koblinger og bremsebånd var fuldstændigt brændt af, så den holdt i 4 mdr. En ny forstærket th350 blev monteret ved samme lejlighed, det virker. Så nu skulle den være "sommerklar"

(18/4-08) Sommerens første tur og træf, damn den kører fint, på nær at mit posi bagtøg er røget sig en tur (forkert olie). Jaja jeg ved det godt og det er skisme ikke smart. Nå men resten virker :-)

(21/03-08) Så blev de sidste ting lavet færdig F100 og garagen er igen fyldt dejligt buldrene US-jern. En seriøs rengøring, vask og polering, og den er klar til sommeren, (forhåbentlig)

(08/03-08) Yderligere montering fortsatte idag. Den 2,5" udstødning blev skåret til og tilpasset. Generator blev monteret sammen med store dele af motoren. Tidshorisonten er stadig 14 dage!!! :-(

(03/03-08) Moterinegn af den nye drivline gik efter omstændighederne godt. Den gamle drivlinie smuttede let ud, bagtøjet blev skiftet ret hurtigt, men opgaverne voksede lidt da vi skulle have generator etc, flyttet over på den nye motor, det passede ikke sammen. Nå men med lidt kiggen i kasser, fandt vi noget som passede.
Kardangen skal kortes, så den passer på den nye gearkasse, samt lige lidt udstødning , ny oliekøler & rør og lidt pæn kabelføring, men så er den også klar. Den nye motor blev vækket til live d. 01/03-08 kl 21.00 efetr 13 timer på ryggen, pyha. Bilen er forhåbentlig på vejene igen om 14 dage.

(29/02-08) Imorgen d. 1/3-08 starter monteringen af Ford F100 Pickup'ens nye drivlinie. Planen er at nå at få afmonteret hele den gamle drivlinie, og monteret den nye motor, gearkasse samt bagtøj. Med lidt held bliver der også sat ny dobbelt 2,5" rustfri udstødning på. Opstarten af den nye drivlinie bliver, hvis intet går galt imorgen sidst på dagen.

(18/1-2008) Containeren som har været på vej fra Canada er lige nu mellem Antwerpen Belgien og Odense Danmark. I containeren er nemlig det røde lyn's nye drivlinie. En øh eh, undskyld Fordfreaks, Chevy 350" boret 0,030" & en ny TH350 med shift-kit, stallconverter etc. Ny gearing 3,55 med sure grip / spær, edelbrock dressup kit, og det bedste er at alt er nyt eller nyrenoveret, og ja, jeg ER sikker, skal nemlig selv samle den. Nye polerede rustfri stålskinner til laddet og meget meget mere.

(23/12-07) De sidste dele, ratstamme samt hjul er monteret igen efter en tur til maler, og arbejdet på ledningsnet er løst skal blot samles færdigt.

Følg renoveringen på billederne.

"Den der har mest legetøj når han dør, har vundet"


November 2006                                                         November 2006 - Bed romoved


November 2006 - Fenders off                                      November 2006 - Front removed


November 2006 - Bed before restoration                      November 2006 - From below


Nyborg Strand 2007                                                   Nyborg Strand 2007


Nyborg Strand 2007                                                   Nyborg Strand 2007


Bed renovated 2007                                                   The inside 2007


The old engine 283 + 0,030"                                        The new engine 350 + 0,030"


Drivetrain out 2008                                                    Drivetrain in 2008

 

 

Guldving.dk © 2009 • Copyright • E-mail.: thomas@guldving.dk